Tellimused alates 39€ Eesti pakiautomaati TASUTA

03 sept. 2023

10 NÕUANNET JA BIOHÄKKI: kuidas saada oma ellu kiiremad, paremad otsused ja rohkem fookust

Autor: Silver Laus

Fookus on tänapäeva kiires ja nõudlikus maailmas üha akuutsem probleem. Elu muutub kiiremaks ja võimekus otsuste tegemiseks on üha kriitilisem. 

Usun, et sa ei ole ainuke, kes sooviks tõsta oma mentaalset võimekust ja seeläbi justkui teha otsuseid, mis ei ole sunnitud ja läbi raskuste. Samuti, kes meist ei tahaks saavutada laser-fookust, kus toimetame mistahes mentaalset energiat nõudva projektiga, ilma et iga 2 minuti järel ennast taaskord Instagrami skrollimast ei leiaks.

Fookus ja mentaalne selgus ei ole paljalt tahtejõu küsimus. Tegu on ajule kättesaadava energia küsimusega. Kui ei ole piisavalt energiat ja toitained, siis kipume tegelema kõrvaliste asjadega või siis projekti edasi lükkama, kuna see tundub üle jõu käivat. Üleüldse, otsuste tegemine tundub sellistel hetkedel raske ja keeruline. Tuleb tuttav ette?

Eelpool mainitu on ka meie endi jaoks olnud probleem, mistõttu oleme sulle kokku pannud 10 tasuta näpunäidet, kuidas saavutada oluliselt parem fokusseerimise võime ning tõsta oma mentaalset võimekust. 

Let's live forever! Mis on biohäkerlus ja kuidas (peaaegu) igavesti elada
Silver on biohäkker ja Shroomwelli tegevjuht.
  1. UNI
  • Hea päev algab eelmisest õhtust. Pole midagi teha, normaalsel ajal magama minek ning sellest lähtuvalt täisväärtuslik (ca 8h) uni on hea mentaalse võimekuse üks alustalasid. Keha poolt nõutud normaalne unerütm hoolitseb selle eest, et meie eelmise päeva andmed oleks talletatud ja emotsioonid tõlgendatud. See omakorda lubab ajul uuel päeval kiiremini funktsioneerida ja vajalikku infot leida.

* Toeta oma head unerütmi Shroomwell Reishi tintkuuriga või Shroomwell SleepWell suuspreiga.

  • Samuti toimub une perioodil aju süvapuhastus. Päeva jooksul tekkinud mürkained filtreeritakse une perioodil välja. Puhtam süsteem on kiirem ja operatiivsem.
  1. TOITUMINE
  • Optimaalne toitumine on normaalse aju- ja kehatalituse teada tuntud fakt. Menüü peaks olema igaühe jaoks individuaalne ja talle sobiv. Küll aga paneme omalt poolt paar näpunäidet toitumisega, mis aitab oluliselt piire nihutada:
  1. Liigne suhkur on keha suurimaid hävitajaid. Suhkur kergitab insuliini tootmist ning volatiilne insuliin on kehale kurnav.
  2. Suhkur põhjustab põletikke. Põletikuline keha on pidevas kaitsvas positsioonis ning energiatootmine häiritud. Kuna aju nõuab palju energiat, siis tema opereerimisvõime kahaneb sellest lähtuvalt. Sellest tulenevalt häirib liigne suhkur närvirakkude vahelist kommunikatsiooni, mis omakorda mõjutab seda kuidas aju talletab ning protsessib informatsiooni.
  3. Aju koosneb ca 60% ulatusest rasvadest. Hoolitse, et su toidulaual on piisavas hulgas häid rasvu. Head rasvad on töötlematta rasvad, nagu näiteks oliiviõli, kalaõli, kookosõli jne. Kõik õlid mis on kuumtöödeldud ja tööstuslikult toodetud (näiteks margariin, rapsiõli jne) on kehale ja ajutööle laastavad.

Toeta oma seedimist Shroomwell Shiitake tinktuuri ja Shroomwell Detox eliksiiriga

  1. TRENN
  • Trenn on üks kõige alahinnatumaid lahendusi meie ajutöö võimekuse tõstmiseks. Aktiivne liikumine ning trenn aitab meie kehal ennast ise parandada ning toodab näiteks sellist olulist proteiini meie kehas nagu NGF (inglise keeles Nerve Growth Factor). Antud proteiin signaliseerib keha- ja ajurakkude kasvu ning paranemist. Järjepidev trenn tõstab oluliselt kognitiivset võimekust ning hoiab aju ja keha noorena.
  1. KOHVI TARBIMINE
  • Nihuta esimese kohvi joomine 60 – 90 min ärkamisest. 

Kes meist ei oleks ärganud ja koheselt kohvimasina sisse lülitanud, et siis nautida päeva esimest kohvi ja selle najal ärkamist… Kahjuks aga liiga varajane kohvijoomine häirib keha loomuliku ärkamise protsessi ning seetõttu on hilisem energiatase ning aju töö häiritud. Kohvi ei lase adenosiinil kehas normaalselt ennast siduda, mistõttu tekib pärastlõunane madalseis ning ajuväsimus.

  • Piira kohvi joomist peale kella 2 pärastlõunat. Kohvi pooleluiga on 8 tundi, mistõttu liiga hiline kohvi joomine mõjutab meie und ja ei lase kehal tema loomulikku unerütmi laskuda. Isegi siis kui jääd magama, ei ole sinu une tasandid tihtipeale sellised nagu nad võiks.
  1. TOIDULISANDID
  • Lõvilakk e. Lion’s mane

Üks parimaid teadaolevaid ajutöö ja fookuse parandajaid on lõvilakk. Hiljutine teadustöö, mis avaldati Queensland Ülikooli poolt, kirjeldab lõvilakka kui ühendit, mis võimendab ajurakkude kasvu ning mälu. Kliinilised katsed tõestasid, et lõvilakas leiduvad ühendid kiirendavad aju närvirakkude kasvu ja parandavad mälu, luues uusi ühendusi neuronite vahel.

Nagu mainitud, siis 60% ajust on rasv. Kalamaksaõli sisaldab kaht kehale olulist omega 3 rasvhapet, EPA ja DHA, mis on keha- ning ajutööks olulised komponendid. Eriti just EPA, mis aitab kaasa normaalsele nägemis- ning ajufunktsioonide talitusele.

  • B-Vitamiinid

B Vitamiinid on olulised närvisüsteemide toetajad. Tegu on enamasti co-faktoritega, mis hoolitsevad normaalse ja kiire närvisüsteemi talituse eest. Samuti aitavad B Vitamiinid kaasa normaalsele energiavahetusele ning toetavad keha psühholoogilisi funktsioone.

  1. (SININE) EKRAAN
  • Veedame ekraani eest aega rohkem kui kunagi varem. Olgu see siis arvutiekraan, telefon või televiisor, ekraanid väsitavad aju läbi stimuleerimise ning värvitonaalsuse. Anna ajule puhkust ja tekita ekraani vaatamisest pausid, et aju saaks taastuda. 
  • Sinised valgused (mida täna ekraanid kuvavad) signaliseerivad meie ajule väärinfot, et asutakse keskkonnas, kus päike on veel kõrgel taevas. Seetõttu tuleks limiteerida õhtusel ajal ekraanide vaatamist, et aju saaks maha rahuneda ja kosutada ennast vajaliku unetsükliga (v.t esimest punkti).
  • Seadista oma arvuti ekraan punaka õhtuvalguse rütmi kasutades tasuta programmi F.lux.
  1. SOTSIAALNE AKTIIVSUS
  • Inimestena oleme juba aastatuhandeid loodud elama hõimudes. Hõim on siis meie lähikondlased, kellega läbi käime ja kellega suhtleme. Hõimude olemus on meie (aju)tervisele ülimalt oluline, kuna hoiab keha ja vaimu terve. Aitab kehal füüsiliselt toota hormoone, mis annavad õnnetunde ja signaliseerib optimaalseid keha toimemehhanisme. Aktiivne ja tähenduslik sotsiaalsus hoiab aju plastilisena ning seosed terved.
  1. MENTAALNE AKTIIVSUS
  • Aju on lihas nagu iga teine, mistõttu see vajab mitmekülgset treeningut. Keerulised olukorrad, intelligentsed jutuajamised, kuni ristsõna lahendamiseni välja on treening, mida sinu aju aktiivselt arenguks vajab. See hoiab lihase töös, treenitud ning vormis. Esita ajule väljakutseid!
  1. LIIKUMINE JA VALGUS
  • Ei tule kellelegi üllatuseks, et liikumine on oluline. Ajuteadlased nimekatest ülikoolidest on korduvalt tõestanud, et vilgas jalutuskäik kord päevas teeb imesid ja on aju tervisele ülimalt oluline. Tee iga päev 30 – 45 minutiline jalutuskäik.
  1. VÄLDI KRÜPTONIITE
  • Superman oli Superman, kuniks tema lähedale sattus kivi, mis tema võimeid nõrgestas. Seda kivi kutsuti krüptoniidiks. 

Oma igapäevaelus leidub meis seda krüptoniiti igal sammul. Pane tähele, et mis on need tegevused ja söögid, mis sind nõrgestavad (panevad tundma lojult, tekitavad nö aju-udu, või väljenduvad isegi miskil füüsilisel vormil). Kõik need krüptoniidid nõrgestavad ka sinu aju – garanteeritult! Väldi neid!

Vaata kõiki Shroomwelli tooteid