Tellimused alates 39€ Eesti pakiautomaati TASUTA

09 märts 2023

GEENIUS – Eesti roheidu tegevjuht: Passiivne ükskõiksus globaalses toidutööstuses on kadumas

GEENIUS - Eesti roheidu tegevjuht Passiivne ükskõiksus globaalses toidutööstuses on kadumas

Mõni aeg tagasi lõppes Araabia Ühendemiraatides globaalne toidutööstuse mess Gulfood. Shroomwell, kodumaine ettevõte, mis keskendub meditsiiniseente kasutamisele inimkonna hüvanguks, oli Dubais kohal. Tegevjuht Silver Laus kirjeldab roheinnovatsiooni tulevikku toidutööstuses lähemalt.

Gulfoodil nähtu kinnitas selgelt suunda, et toidutööstuses teevad ilma äärmused ja lõhe kasvab. Ehk väga suur osakaal on odaval toidul ja nö “comfort foodil”, mis toidab emotsionaalset ostu ja hinnatundlikku rahakotti. Teisalt on tugev liikumine teadlikkuse poole, mil inimesed vaatavad etikettide tagakülge ja uurivad toodete koostisainete sisaldust.

Passiivne ükskõiksus on kahanemas ja toiduvalikus tehakse otsuseid kas rahakoti, emotsionaalsuse või siis tervislikkuse ja kvaliteedi järgi. Hea on tõdeda, et isegi araabia regioonis, kus koostisained ei ole kunagi olnud peamine aspekt tarbijakäitumise kujunemises, ollakse aina enam huvitatud toidu koostisest ning hinnatakse selle mõju toitumisele.

Jätkusuutlik, puhas ja innovatiivne

Kolm märksõna, mis kujundavad lähituleviku globaalseid trende toidutööstuses, on Sustainable (jätkusuutlik), Clean (puhas) ja Innovative (innovatiivne). Toidutootjad otsivad eristuvust ja ilmselgelt liigutakse nende märksõnade poole, mis tarbijat kõnetavad. Kui odava ja “comfort foodi” tootjatel on sõnum ainult hind ja värviline pakend, siis kõrgema hinnataseme tootjad peavad hakkama eristuma. Esmalt otsitakse toidutööstuses innovatsiooni uute tootmismeetodite või kasutusviiside näol.

Teiselt püütakse eristuda puhtama jalajälje ja jätkusuutlike lahendustega. Näha on generatsioon Z pealetungi ning nende võimekuse kasvu tarbimises. Nemad on tänased jätkusuutliku majandamise ning jälgitava toormeahela eestkõnelejad ning häälekad nõudjad.

Turg on väga kiirelt arenev. Sealne regioon plaanib oma teatava lõhe ja mahajäävuse toidukultuuris ning funktsionaalse toidu ja joogi kasutamise üsna kiirelt täita. Riigi tasandil on palju stiimuleid, mis aitavad teatavatel sektoritel kasvada väga kiiresti järgmisel paaril aastal. Toidulisandid ja nootropics (nootroopikumid) on üks nendest sektoritest. On õige aeg ja õige koht.

Toode peab olema lihtsam ja selgema sõnumiga. Samuti ei seostata magusust ebatervislikkusega, pigem kohati vastupidi. Disainisime ka sellest lähtuvalt Gulfoodiks vastavad tooted, mida testisime. Tagasiside oli kümnesse ja arusaamine tootest muutus kohe lihtsamaks.

Eesti edu piiri taga

Suur rõõm oli olla tunnistajaks, kuidas väikeriikide väljapankutest oli esirinnas vaieldamatult Eesti. Messi alguses kuulutati välja Gulfoodi innovatsiooniahinnad, millest koguni 3 läks Eesti ettevõtetele. See oli esimene ja ainus kord senise Gulfoodi ajaloos, kus üks riik ja veel nõnda väike võtab 3 auhinda. Tasub mainida, et kokku oli seal üle 4000 eksponaadi ja kokku anti 11 auhinda

Olles keskendunud meditsiiniseente kasutamisele inimkonna hüvanguks, andis osalemine nõnda mastaapsel üritusel kindluse, et meditsiiniseened ja seened on inimkonna järgmine suur hüpe.

Eelkõige paelus kodumaiste toodete juures lisaks maitsele eesti lugu ja puhas loodus toote taga. Jätkusuutlik majandamine ja roheinnovatsiooni pool, mis aitab säästa metsasid, pakkuda alternatiivi klassikalisele metsamajandamisele, pani paljudel kõrvad liikuma. Ehk see, millest roheinnovatsioonile lähenedes oleme ettevõttena keskmesse seadnud.

Kuna Araabiamaades on hetkel kuum teema toidujulgeolek, siis potensiaalne võimekus seentega seda lahendada, pakkus suurt huvi nii tarbijatele kui ka potensiaalsetele investoritele. Edasine töö näitab, kuidas meditsiiniseened maailmas vastu võetakse.

Eestil on väikeriigina vaja eristuvust maailmas. Meil on vaja anda põhjust endast kõnelemiseks. Meditsiiniseened, puhas toit ja keskkond on vaieldamatult aspektid, mis Eestile tuntust ja tunnustust kodumaal kaugemal toovad. Mõelgem julgelt, kuidas Eesti toit teeks ka eksporditurgudel järjest suuremaid edulugusid.

GEENUIS - Eesti roheidu tegevjuht Passiivne ükskõiksus globaalses toidutööstuses on kadumas