Tellimused alates 39€ Eesti pakiautomaati TASUTA

14 sept. 2023

Unetsükli võim: looduse kell ja selle mõju igapäevaelule.

Autor: Silver Laus

Unetsükkel, teisisõnu tsirkaadia rütm, mida sageli nimetatakse meie keha sisemiseks kellaks, pole ainult bioloogiline moesõna; see on keerukas protsesside sümfoonia, mis määratleb meie igapäevast olemasolu. Selle mõistmine ja sellega kooskõlla viimine võib avada võrdlemisi tervise, produktiivsuse ja heaolu.

Unetsükli mõiste

Unetsükli tuum on meie keha sisemine 24-tunnine kell, mida mõjutavad peamiselt valguse ja pimeduse signaalid. Hommikune (kollakas)valgus käivitab meie ainevahetuse ja tähelepanelikkuse, tootes kortisoli. Päevavalguse (sinakas toon) jätkudes suureneb meie kehatemperatuur, saavutades tipu hilisel pärastlõunal – sageli saavutades optimaalse lihas- ja kognitiivse funktsiooni. Pimeduse saabudes algab melatoniini tootmine, suunates meid puhkusele ja taastumisele. 

Keskmisele inimesele on soovitatav 8h tundi und ühes ööpäevas. Samuti on oluline, et oleks paigas magama mineku ning ärkamise aeg, mis on korrelatsioonis inimese normaalse 24h unetsükliga. Olenevalt inimesest varieerub see ca 21:30 ja 23:30 ning 5:30 ning 7:30 vahel. 

Sellest on oluline kinni pidada, kuna selle ajaga on ka seotud inimese REM unetsükkel ning sügava une tsükkel, mis omakorda mõjutavad tugevalt info talletamise, selle taaslaadimise ning emotsionaalse tasandi võiekusi. 

Uneaja nihutamine või üneaja lühendamine ei nihuta REM ega ka sügava une staadiume, seega lõhume juba tsükli, olles sellest lähtuvalt vähem võimekamad. Sleepwell suusprei aitab siinjuures kiiremini ja paremini uinuda, tagades tsirkaadia rütmi järgimise.

Unetsükli sünergia: kooskõlas olemise eelised

  1. Tõhusam kognitiivne võimekus: sünkroniseerides ennast unetsükliga, toob see kaasa tipptasemel kognitiivse soorituse, hõlbustades keskendumist, otsustusvõimet ja produktiivsust. Reishi tinktuur aitab rahustada, leevendades stressi ja toetades paremat unekvaliteeti.
  2. Optimaalne hormonaalne tasakaal: hormoonid nagu kortisool ja melatoniin on sügavalt seotud meie unetsükliga. Selle äratundmine võib viia parema une kvaliteedi ja stressi reguleerimiseni.
  3. Stabiilsem meeleolu ja vaimne tervis: regulaarsed unerežiimid, mis on kooskõlas meie unetsükliga, võivad kaitsta meeleoluhäirete, nagu depressiooni eest.
  4. Tugevam immuunsüsteem: meie immuunsüsteem on otseselt seotud meie elustiili ning meid ümbritsevaga ning igapäeva otsustega. Piisav ning stabiilne uni on immuunsüsteemi alustala.

Unetsükli igapäevased mõjud

Meie igapäevased tegevused, alates söömisest kuni ajurünnakuteni, on selle rütmiga tihedalt seotud:

  1. Seedimine ja ainevahetus: ainevahetuslik aktiivsus, mis on seotud meie unetsükliga, saavutab tipu keskpäeval. Hilisõhtused söömised ja näksimised võivad meie süsteemi koormata, sellest lähtuvalt lüüa segi meie unetsükli, mis omakorda suurendab kaalutõusu riski.
  2. Kognitiivsed võimed: meie valvsus ja keskendumisvõime varieeruvad päeva sees, peegeldades meie sisemist kella.

Näiteid elust enesest

Uuringud näitavad, et unepuudusest tingitud kahju majandusele on märkimisväärne. USA näitel hinnatakse, et sellest tingitud kahju ainuüksi majandusele on ca 140 miljardit dollarit aastas ning trend on kasvav. Kuid sinna sisse ei ole arvatud võimekuse kasvust tekkinud kasu, kui kõik suudaks opereerida oma maksimumis.

Läbi erinevate uuringute on tõestatud, et ainuüksi 30min kaotatud und (või unekvaliteeti!) vähendab kognitiivset- ning fokuseerimise võimekust ca 10%. 60 minutit juba ca 15-20%.

Konverteerides selle teadmise üle meie igapäevaellu, tähendab see sisuliselt seda, et hoolitsedes kvaliteetse unerütmi eest, võiksime teenida mitte ainult 10-20% suuremat sissetulekut, vaid suudaksime saavutada ka rohkem oma muudes igapäevaelu valdkondades, olles lisaks õnnelikumad, tervemad ja vitaalsemad.

Riskid, mis kaasnevad loodusliku kella eiramisega

Unetsüklit ignoreerides, kas siis tahtlikult või tänapäeva kiire elu virr-varri tõttu, võivad kaasneda sügavad negatiivsed mõjud:

  1. Une probleemid: inimesed, kellel on ettearvamatud ajakavad, nagu vahetustega töötajad või sagedased reisijad, võitlevad sageli tingimustega nagu unetus või uneapnoe. Mõjud pole lihtsalt väsimus; krooniline unepuudus võib põhjustada tõsiseid terviseprobleeme, nagu südamehaigused ja immuunsüsteemi nõrgenemine.
  2. Kaalutõus ja ainevahetushäired: hilisõhtune söömine, eriti kui seda tehakse järjepidevalt, võib meie keha ainevahetus funktsioonides nihet tekitada. Pikemas perspektiivis võib see suurendada rasvumise, diabeedi ja teiste metaboolsete sündroomide riski.
  3. Vähendatud immuunfunktsioon: segunenud unetsükkel ei põhjusta ainult halba und. See nõrgendab ka meie immuunsüsteemi, muutes meid tavaliste infektsioonide suhtes vastuvõtlikumaks ja võimalik, et vähendades meie võimet haigustele vastu võidelda.
  4. Vaimse tervise langus: pidev mitte joondumine meie sisemise kellaga võib esile kutsuda meeleoluhäireid. On kasvav tõendusmaterjal, et kroonilised häired võivad viia raskete seisunditeni nagu depressioon, ärevus ja isegi bipolaarne häire.
  5. Südamekoormus: meie une-ärkveloleku tsüklid on seotud kõrgenenud vererõhu ja kõrgemate kolesteroolitasemetega, mis on südamehaiguste eelkäijad.
  6. Kognitiivsed kõrvalekalded: pikema aja jooksul võib meie loodusliku rütmi pidev eiramine viia mäluprobleemideni, vähenenud erksuseni ja vähendatud kognitiivsete võimeteni. Kuigi täielikult tõendamata, on uneprobleemid väidetavalt üheks Alzheimeri ning Parkinsoni katalüsaatoriks.
  7. Hormonaalsed häired: meie endokriinsüsteem, mis vastutab hormoonide tootmise eest, toimib ajakava järgi, mida mõjutab meie unetsükkel. Segadused võivad viia tingimusteni nagu kilpnäärme tasakaalustamatus, neerupealiste väsimus ja isegi viljakuse probleemid.

StressStop suusprei aitab siin vähendada stressi, mis on üks peamisi unehäireid põhjustavaid tegureid.

Lõpetuseks

Meie unetsükkel pole lihtsalt abstraktne bioloogiline kontseptsioon; see on evolutsiooniline vahend, mis on tihedalt seotud meie füsioloogiaga. See määrab meie optimaalsed produktiivsed tunnid ja juhib meie keha mitmeid funktsioone. Meie tehnoloogiakeskses ning alati sisselülitatud ajastul on selle rütmiga kooskõlas olemine rohkem kui soovitatav – see on hea tervise alustala. Olgu sportlane, tegevjuht või keegi, kes navigeerib tänapäeva elu väljakutsetes, selle sisemise kella mõistmine ja austamine on pikemaajalise tervise ja tipptasemel soorituse jaoks ületamatu biohäkk.

Shroomwell (endine Chaga Health) on välja töötanud mitmeid und toetavaid ja stressi vähendavaid tooteid, millega sa saad tutvuda SIIN.